מורן זיו אש

3 דקות

אכילה רגשית

עודכן ב: 19 דצמ 2019

מה היא אכילה רגשית

בני האדם אוכלים על מנת לשרוד, אך לא רק למטרה זו. מתחילת חיינו פעולת האכילה, תחושת השובע ותחושת הרעב מקושרות אצלנו לרגשות וליחסים שלנו עם אחר משמעותי. תינוק רעב חווה סבל עצום עד לרגע בו אמו מאכילה אותו, אז הוא חווה הקלה גדולה, הוא מתנחם ומרגיש מסופק. בסיטואציה זו, התינוק מקשר בין מבטה, קולה ומגעה של אימו לבין רגשות הסיפוק.

באופן זה, נצרבת בתוך נפשנו חוויה כוללת של קשר אוהב ומכיל עם דמות מטפלת יחד עם חוויה של שובע ומלאות. בהמשך, ולאורך כל חיינו, נבנים דפוסים סביב אכילה ויחסים אשר לא תמיד יעילים עבורנו. אוכל ממשיך להיות אלמנט מרכזי בקשר שלנו עם הסובבים אותנו ועם עצמנו. אנו חוגגים עם אוכל וגם מתנחמים בו. לא מפתיע כי רובנו מקיימים איתו יחסים מורכבים.

אכילה רגשית מוגדרת כאכילת יתר בתגובה לרגשות שליליים. אנו מוצפים ברגש שקשה לנו להכיל לדוגמא עצב, אכזבה, קנאה, ייאוש, אשמה, חרדה, מתח, שעמום וכדומה. אנו מתקשים לווסת את הרגש, מתקשים להתמודד איתו ברמה הנפשית ומתוך דפוסים והרגלים שסיגלנו לעצמנו אנו פונים לאוכל. בעת האכילה, אנו חווים הקלה, נחמה, שחרור וניתוק מהרמה הרגשית. ההקלה שאנו מרגישים היא, כמובן, זמנית. לאחר מכן, אנו עלולים לחוש רגשות קשים אחרים או נוספים למשל שנאה עצמית, גועל, בושה, אשמה ועוד. למעשה, אנו תורמים להמשך המעגל ההרסני. מעגל הרסני זה בא לידי ביטוי, ראשית, ברמה הרגשית- הנפש אינה מצליחה לווסת את עצמה. המשמעות היא כי מצב הרוח שלנו אינו יציב ואנו חווים תנודות חדות ובלתי נשלטות המשפיעות על התפקוד שלנו בכל המישורים. שנית, ברמה הפיזית- אנו מעלים במשקל, אוכלים מזון לא בריא ולא מזין ועלולים להסתכן בפגיעה במצב הבריאותי שלנו.

תסמינים לאכילה רגשית

עיסוק אובססיבי באוכל: אתם עסוקים לאורך רוב שעות היום במחשבות על מה תאכלו, מתי וכמה. אתם משתוקקים למזון מסוים ולרוב לא מצליחים לשלוט בכמויות, בעיקר כשאתם לבד. יתכן ואתם אוכלים בלי לשים לב או מבלי להיות רעבים. אתם מרגישים מכורים כפייתיים.

הימנעות: אתם נמנעים ממצבים חברתיים ומשפחתיים אשר מעוררים חרדה ומצוקה. אתם נמנעים מעימותים באמצעות אוכל. אתם מתביישים במראה ובמשקל שלכם ואולי גם מהאופן שבו אתם אוכלים. אתם תופסים את האוכל כאויב. באופן כללי, הימנעות היא דרך התמודדות עבורכם.

מעגל של פיצוי ואשמה: אתם שרויים במעגל הרסני בו אתם חווים רגשות שליליים (עצב, כעס, בדידות, שיעמום, עייפות) וכדרך להתמודדת איתם, אתם פונים לאוכל. אתם משתמשים באוכל על מנת להירגע ולהתנחם. לאחר מכן, אתם חשים אשמה. קשה לכם לשבור את המעגל הזה.

פגיעה ברמה הרגשית: הנטיה שלכם להימנעות, בשילוב מעגל הפיצוי והאשמה יוצרים מצוקה רגשית מתמשכת. אתם מוצפים ברגשות קשים- עצב, כעס, ייאוש, בושה, גועל, אשמה, שנאה עצמית, חוסר אונים, תסכול. כל אלו גורמים לכם להערכה עצמית נמוכה ופוגעים ביכולת שלכם לחיות חיים מספקים ולהנות.

דיאטות חוזרות: אתם מעלים ומורידים במשקל לאורך שנים. אתם פונים לאנשי מקצוע ומתחייבים לכל מני תפריטים אך לא מצליחים להתמיד או להתחייב. אתם לא מצליחים להבדיל בין רעב פיזי לבין רעב רגשי ולכן אינכם מצליחים לשמור על משקל גוף תקין.

טיפול

אכילה רגשית מתרחשת, באופן מסוים, אצל רובנו. אנו מנסים לרוב לפתור אותה דרך טיפולים או תוכניות העוסקות בהקניית הרגלי אכילה נכונים, מאזן קלורי וכניסה למשטר כזה או אחר. השיטות הללו חשובות ביותר ועוזרות לנו להגיע לשליטה טובה יותר על הרגלי האכילה שלנו. יחד עם זאת, על פי הגישה הפסיכודינמית אכילה רגשית מהווה סימפטום לבעיה נפשית. פעמים רבות קורה כי דווקא לאחר הגעה למשקל גוף תקין ואיזון אנו חוזרים בהדרגה לדפוסים ישנים. דפוס שלילי לרוב יחזור על עצמו, כאשר מדובר בסימפטום לבעיה רגשית עמוקה יותר.

מטרת הטיפול היא להגביר את השליטה על האכילה באמצעות עבודה על הרמה הנפשית: להבין את המנגנון שמפעיל את האכילה הרגשית, לעבד את המקורות שלו ובעיקר לזהות רגשות וללמוד להתמודד איתם. הנחת היסוד היא שאכילה רגשית התפתחה מתוך קשיים במערכות יחסים ועל כן הדרך להתמודד איתה היא בתוך קשר מיטיב ובטוח: קשר טיפולי.

מומלץ לפנות לטיפול כאשר החוויה המרכזית היא אובדן שליטה וייאוש. במקרים מסוימים ניתן לשלב בתהליך גם עבודה עם דיאטנית קלינית.