top of page
  • תמונת הסופר/תמורן זיו אש

כיצד בוחרים מטפל

הגעתם להחלטה שאתם זקוקים לעזרתו של איש מקצוע. אתם מוכנים להתחיל בתהליך טיפול אך

מתלבטים כיצד לבחור את איש המקצוע הטוב ביותר עבורכם. לעיתים ההחלטה מתקבלת לאחר לבטים ארוכים ולעיתים מתוך מצוקה ממוקדת המתרחשת כעת. טבעי ביותר כי הפנייה לטיפול תהיה מלווה בלבטים רבים. בעת שיחת הטלפון הראשונה, מומלץ להיות קשובים לתחושות שעולות אצלכם: האם המטפל קשוב, אמפתי ורגיש? האם אתם מרגישים נוח לשוחח איתו? האם תגובותיו מזמינות? תשובות לשאלות הללו יוכלו לספק לכם אינדיקציה טובה.


שיקולים נוספים שיעזרו לכם לבחור מטפל:


מקצועיות:

חשוב לבחור מטפל מקצועי שעבר תהליך הכשרה במוסדות מוכרים והינו בעל תעודות. מטפלים אלו מחויבים לקוד אתי המעגן את אופן עבודתם, למשל: חוק חובת סודיות החל עליהם. מטפלים שלמדו במקומות מוכרים למדו שנים רבות, עברו התמחות ורובם עבדו גם בשירות ציבורי שם עברו השתלמויות וקורסים נוספים. מטפלים כאלו היו ועודם במסגרות של הדרכה לאורך שנים ורובם ממשיכים ללמוד.

לגיטימי ומקובל לשאול על נושא זה ולכן אל תהססו להתעניין: מה המקצוע שלו? (עו"ס קליני/ פסיכולוג קליני/ פסיכיאטר) היכן למד? שנות ניסיון? האם יש לו התמחות? ועוד שאלות שעולות אצלכם.


שיקולים כלליים:

שיקול כלכלי הוא שיקול חשוב ועל כן זה המקום לציין כי בשירות הציבורי עובדים מטפלים מקצועיים ואיכותיים (שחלקם אף בעלי קליניקות פרטיות) אשר יוכלו לספק לכם טיפול מיטבי במחיר מסובסד. החיסרון הוא שהדבר כרוך לעיתים בזמני המתנה ממושכים. כמו כן, טיפול בשירות ציבורי הוא טיפול שלרוב מוגבל בזמן כך שיתכן ובמקרה שתרצו להמשיך לא תקבלו לכך אישור.

שיקולים נוספים שכדאי לקחת בחשבון הם הנגישות של הקליניקה עבורכם (מרחק נסיעה, האם יש חניה באזור, אם יש צורך- האם הקליניקה מונגשת לנכים ועוד). האם המטפל פנוי בזמן שנוח לכם? מה התעריף שלו?


חיבור בין אישי:

חיבור בין אישי שנוצר בין מטפל למטופל הוא משהו שאנו יכולים להכיר דרך מצבים אוניברסליים, ימיומיים, של פגישה בין שני בני אדם. בשפה יש כל מני ביטויים אשר מנסים לתאר את הקסם הזה: "יש בינינו קליק", "אנו משדרים על אותו גל", "אני מתחבר אליו" וכדומה. התרחשות שקשה לתאר אותה במילים אך אנו יודעים לומר מתי זה נוכח מפני שאנו מרגישים את זה. חיבור בין אישי חשוב להצלחת הטיפול כיוון שטיפול פסיכולוגי מבוסס על מערכת יחסים בין המטפל למטופל (עוד על כך במאמר- מהי פסיכותרפיה). בנוסף על כך חשוב שתרגישו מובנים, שהתגובות שתקבלו יהיו אמפתיות ולא שיפוטיות ושתרגישו שבהדרגה ייווצר ביניכם אמון ויחסים טובים.

הגישה הפסיכודינמית מתייחסת לחיבור הזה כ"ברית טיפולית". מדובר על יחסים שבהם המטופל מרגיש מובן וכי המטפל מקבל אותו כמו שהוא, ללא תנאי. אווירה כזו אינה מובנת מאליה לכל האנשים והיא חיונית להצלחת הטיפול. ככל שהברית הטיפולית טובה, מבוססת וכזו שניתן לעבוד עליה כך הטיפול בעל סיכויים גבוהים יותר להצליח.


לסיכום, המנבא הטוב ביותר להצלחת הטיפול הוא הקשר שיווצר בין המטפל למטופל. תנאים טובים בתחילת הטיפול כמו: תנאים טכניים (עלות, מרחק, שעות הפגישה), יכולותיו והכשרתו של המטפל והחיבור הבין אישי ביניכם יאפשרו קשר מבוסס ומיטיב יותר אשר יעזור לכם בתהליך הטיפולי.

bottom of page